Hoofdstuk 5 – 21 oktober 1944

Hoofdstuk 5 – 21 oktober 1944

Acht Typhoons van 439 squadron RCAF (Royal Canadian Air Force) beschoten op 21 oktober 1944 een stilstaande Wehrmachttrein met een gecamoufleerde locomotief in Notter bij Wierden. Hierbij werden tevens 18 brisantbommen afgeworpen, waarvan twee stuks niet tot detonatie kwamen.

De woning van de familie van Meussen, Burgemeestersdijk 5 en een woning aan de Grimbergweg (bewoond door de familie Wessels, maar eigendom van de familie ter Horst uit Rijssen) werden beide getroffen en totaal verwoest. Er vielen geen gewonden daar men zich tijdig in de zelf gemaakte schuilkelders had begeven.

Twee secties van elk vier toestellen was in die periode een gebruikelijke formatie om te patrouilleren en gronddoelen aan te vallen.

Samen met de “zustersquadrons” 438 en 440 RCAF maakte 439 sqn. deel uit van 143 Wing, in die periode gestationeerd op de vliegbasis Eindhoven (code-aanduiding B.78). Deze wing kwam voornamelijk in actie tegen gronddoelen ter ondersteuning van de geallieerde (met name de Canadese) opmars..

439 Squadron Royal Canadian Air Force.

Dit squadron werd opgericht op 1 januari 1944, vloog aanvankelijk met Hawker Hurricanes onder meer vanaf het vliegveld Wellingore, maar werd al snel (februari 1944) uitgerust met de Hawker Typhoon IB. Op het vliegveld Ayr werd het toegevoegd aan nr. 143 wing, die geheel uit Canadese squadrons bestond. De wing werd toegevoegd aan de tweede tactische luchtmacht (2nd Tactical Air Force) in maart 1944 en vloog de eerste operationele inzet op de 27e van die maand. Met name V-1-stellingen behoorden tot de voornaamste doelen van nr. 439 sqn. en het duurde niet lang voordat de Typhoons werden uitgerust met een 1.000-lb. bom onder elke vleugel, waardoor ze van nabij luchtsteun gaven op de stranden waar op D-Day de geallieerde strijdkrachten waren geland. Vanaf dat moment werd de wing veelvuldig ingeschakeld om vijandelijke voertuigen en doelen direct achter het front uit te schakelen. Vanaf de uitbraak uit Normandië in de nazomer van 1944 waren dergelijke activiteiten “”vaste prik”” voor nr. 439 sqn.

Na een relatief rustige winterperiode openden de geallieerden in februari 1945 weer het offensief en behoorde het vernietigen van Duitse voertuigen, treinen en schepen tot de voornaamste taak van het squadron, teneinde logisdtiek van de Duitse troepen zo veel mogelijk te hinderen.

Na Eindhoven (B.78, september 1944 tot maart 1945) volgde nr. 439 sqn. de oprukkende geallieerde legers en werd achtereenvolgens op de vliegveleden Goch (B.100) en Celle (B.150) gestationeerd om op 26 augustus 1945 op vliegveld Flensburg te worden opgeheven.

Specificatie Hawker Typhoon IB.

  • Bemanning: 1
  • Lengte: 9.73 m
  • Spanwijdte: 12.67 m
  • Hoogte: 4.66 m
  • Ledig gewicht: 4.010 kg
  • Maximum gewicht: 5.170 kg
  • Motor: 1 × Napier Sabre IIA, IIB or IIC vloeistof gekoeld H-24 van 2,200 pk (1.640 kW)
  • Prestaties:
    • Maximum snelheid: 663 km/h op 5.485 m
    • Actieradius:  821 km
    • Maximum hoogte: 10.729 m
  • Bewapening:
    • Kanonnen: 4 × 20 mm Hispano Mk II
    • Raketten: 8 × RP-3 ongeleid lucht-grond
    • Bommen: 2 × 227 kg of 2 × 454 kg
Typhoon van nr. 439 squadron RCAF.
   Embleem van nr. 439 squadron RCAF.

Piloten van 439 sqn. RCAF, Eindhoven (B.78), maart 1945.

Eerste rij (vlnr):       Tweede rij (vlnr):
F/O H.R. “Hap” Herod
F/O Art Derouin
F/O Andy Anderson (KIA)
F/O A.C. McBride
S/L Jim Beatty (commanding officer)
F/L ” Tex ” Gray
F/L Mike Harrison (Adjutant)
F/L Bill Breck
F/O Jack Roberts
WO Erle Kidd
WO Dick Roach
F/O Murray Hallford
F/O Don Cleghorn
F/O Hugh Fraser
F/L Bill Davis (KIA)
F/O Adam Sounders
F/O Walt Kubicki
F/L Mike Whelan
F/L Vic Le Gear
F/O Staff Marlatt
F/O J.L. Harrison
F/L Jack Cook
KIA = Killed In Action = gesneuveld tijdens actie.

                                                   

Het grote aantal vliegers in één squadron kan verklaard worden doordat men soms wel 5 missies per dag uitvoerde.