Hoofdstuk 6 – 24 oktober 1944
Op deze dag waren geallieerde jagers wederom op jacht, spiedend naar alles wat bewoog op weg, spoor, water en land, daarnaast op verzoek luchtsteun verlenend aan de geallieerde grondtroepen. Met name Spitfires Mk. IX van nr. 412 squadron RCAF (Royal Canadian Air Force), afkomstig van vliegveld Rips (Brabant, codenr. B.84) waren op deze dag in onze omgeving zeer actief. Toestellen van dit squadron voerden vermoedelijk ook de aanval op 15 december 1944 uit op het spoor Wierden – Nijverdal.
Bij de fabriek van Spanjaard in Borne wierpen zij een bom af die veel schade en twee gewonden veroorzaakte. Om 14.15 uur werden een aantal Duitse voertuigen nabij de Hoenselderbrug in Bornerbroek aangevallen, waarbij zeven mensen gewond raakten en vier paarden de dood vonden.
Een kwartier later verschenen de Spifires boven Wierden (waarschijnlijk dezelfde die Borne en Bornerbroek hadden aangevallen) en deze bestookten met 12 brisantbommen een Rode Kruistrein die op het station stond waarvan twee wagons werden vernietigd.
Helaas kwamen ook drie bommen terecht aan de Dikkensweg, waardoor het huis van de familie Boom (melkventer) geheel werd vernield en enkele personen onder het puin werden bedolven. Zij liepen gelukkig slechts schaafwonden op, maar zoontje Wim Boom (3 jaar) werd helaas levenloos in de krater onder de puinhopen gevonden.
In de Kerkstraat werd de garage van Egbert Wassink getroffen waarbij hij om het leven kwam. Daar vlakbij werd bouwkundige Adriaan Tiemens (die in de tuin aan het werk was) dodelijk door bomscherven getroffen. Zijn vrouw Dina Morsink werd ernstig gewond.
Nog eens drie bommen kwamen neer in de Violenhoeksweg en richtten veel materiele schade aan. Een andere “afzwaaier” kwam terecht achter huizen aan de Almelosestraat.
Aan de Eilandstraat in Almelo vielen op deze dag ook bommen (vier doden), evenals bij de spoorbaan in Rijssen (geen slachtoffers).
412 squadron Royal Canadian Air Force
Dit squadron werd opgericht in juni 1941 in Engeland, vloog met meerdere types Spitfires vanaf diverse vliegvelden in Engeland. In oktober 1943 werd deze eenheid toegevoegd aan 126 wing van de tweede tactische luchtmacht (2nd Tactical Air Force) op vliegveld Biggin Hill in Engeland. Het was aanvankelijk betrokken bij operaties boven Frankrijk en verhuisde slechts enkele dagen na D-Day (6 juni9 1944) naar dit land. De inzetten boven Frankrijk, België en Nederland waren veelvuldig. Met ingang van september 1944 opereerde het achtereenvolgens vanaf de vliegvelden Rips (codenr. B.84), Volkel (B.80) en Heesch (B.88), alle in Brabant, waarbij het de oprukkende geallieerde grondtroepen van luchtsteun voorzag en daarnaast jacht maakte op nagenoeg alles wat bewoog op de auto-, water- en spoorwegen.
Vanaf april 1945 werd 412 sqn. gestationeerd op de vliegvelden Rheine ( B.108), Wunstorf (B.116), Fassberg (B.152) en tot slot op Uetersen (B.174) waar het werd opgeheven.
Specificatie Supermarine Spitfire Mk. IX
- Bemanning: 1
- Lengte: 9.12 m
- Spanwijdte: 11.23 m
- Hoogte: 3.86 m
- Ledig gewicht: 2.297 kg
- Maximum gewicht: 3.000 kg
- Motor: 1 x Rolls-Royce Merlin 45 met supercharger V12 van 1.470 pk (1.096 kW) op 2.820 m
- Prestaties:
- Maximum snelheid: 595 km/h
- Actieradius: 760 km
- Maximum hoogte: 11.125 m
- Bewapening:
- 2 x 20 mm Hispano Mk II kanonnen (60 granaten per stuk)
- 4 x .303 inch (7,65 mm) Browning Mk II machinegeweren (350 patronen per stuk)
- Bommen: maximal 2 x 220 kg