Hoofdstuk 2 – 5 september 1944
In het kader van de voorbereidingen voor operatie Market Garden (de luchtlandingen bij Arnhem en in Brabant) waren o.a. 186 P-47 ThunderboIts en 77 P-38 Lightnings vanuit Engeland opgestegen met als doel het aanvallen vijandelijke voertuigen, schepen en treinen. Hiervan keerden 10 Thunderbolts en 2 Lightnings niet terug.
O.a. tussen Wierden en Nijverdal werd omstreeks 13.30 uur een Duitse vrachtauto onder vuur genomen. Eén van de aanvallende Thunderbolts kwam te laag, raakte een boom en stortte neer in aan (toen) de Klokkendijk in de gemeente Wierden (nu: Boomcateweg, Nijverdal, gemeente Hellendoorn). Na de woningen van de families Tijhuis en Twilhaar nog te hebben ontweken, kwam het neer bij de woningen van de families Berendijk en Nijland, waar het in brand vloog. Het toestel was die ochtend opgestegen van zijn thuisbasis Raydon in Engeland, had als registratienr. 42-8628 en als codeletters YJ-T. Het maakte deel uit van 351 Fighter Squadron (FS) dat behoorde tot 353 Fighter Group (FG) van de Amerikaanse luchtmacht (USAAF).
De piloot 1st luitenant John W. Fumeaux (afkomstig uit Denver, Colorado) zat vast in het brandende toestel en werd door de in de nabijheid wonende heer C.J. Schipper losgesneden en met behulp van de heer H. Twilhaar uit het brandende wrak getrokken. Toegesnelde landwachters dreigden de zwaargewonde piloot neer te schieten, doch een eveneens gearriveerde Duitse officier voorkwam dit. De beide benen van de vlieger moesten door de chirurg dr. Mooi uit Zwolle worden geamputeerd.
De piloot overleefde de oorlog (kwam door een krijgsgevangenenruil in vrijheid) en is na de oorlog nog eens op de plaats van het ongeluk teruggekeerd.
Door een collega-vlieger (2nd Lt. John M. Nicklebur) werd op 6 september 1944 een rapport en een verklaring afgegeven met betrekking tot de vermissing van 1st Lt. Fumeaux. De verklaring luidt als volgt:
Op 5 september vertrok onze groep van het vliegveld en vloog in de richting van Meppel. Na de Zuiderzee (IJsselmeer) te zijn overgestoken verlieten wij de formatie en begonnen we ten oosten en ten zuiden van Meppel te vliegen op een hoogte van 800 tot 1.000 voet. Ik vloog Yellow Two met Lt. Fumeaux, die de Yellow leader was. We hadden zo’n 20 minuten rondgevlogen zonder iets te hebben gezien. Ik was net omlaag gegaan om een object te onderzoeken, toen Lt. Fumeaux riep dat hij omlaag ging, op een vrachtauto af. Op dat moment vloog ik op zijn linkervleugel. Hij draaide naar mij toe om de aanval op de truck te openen. Ik kon onmogelijk naar rechts draaien en hem volgen en moest een cirkel beschrijven.
De laatste keer dat ik hem zag, had hij de aanval op de truck gedaan en deze in brand geschoten. Zijn toestel vloog met de linkervleugel omlaag, ongeveer 80 tot 40 voet (ca. 27 tot 13 meter) boven de grond. Het leek erop alsof hij naar de vrachtauto keek, die hij had beschoten. Op dit ogenblik benam mijn rechtervleugel het zicht op hem en toen ik terugdraaide, kon ik hem niet vinden. Toen riep ik hem over de radio, maar hoorde niets anders dan oproepen van andere vliegtuigen.
Ik herhaalde de oproep zo’n keer of vier, terwijl ik nog boven het gebied rondcirkelde. Ik kreeg geen enkel antwoord op de radio, noch zag ik ook maar iets anders van Lt. Furneaux. Ik bleef boven het gebied rondcirkelen, maar kreeg geen tekenen van hem op de grond of in de lucht. Later vond ik Lawyer Blue Flight, waar ik me bij voegde en naar de thuisbasis terugkeerde”.
Een herdenkingsplaquette staat in de oostelijke berm bij Boomcateweg 101, Nijverdal.
351 fighter squadron USAAF
Het squadron werd opgericht in oktober 1942 in de USA en werd (na een trainings- en opleidingsperiode) aanvankelijk gestationeerd op de vliegvelden Goxhill en Metfield in Engeland. Op 14 april 1944 werd het overgeplaatst naar de basis Raydon waar het tot oktober 1945 verbleef. Het escorteerde bommenwerpers van de USAAF en voerde tevens aanvallen op gronddoelen uit tijdens de geallieerde opmars door Frankrijk, België, Nederland en Duitsland. Het verwierf een hoge onderscheiding (Distinguished Unit Citation) voor de operaties in de periode van 17 tot 23 september 1944.
Specificaties Republic P-47 Thunderbolt
- Bemanning: 1
- Lengte: 11.00 m
- Spanwijdte: 12.42 m
- Hoogte: 4.47 m
- Ledig gewicht: 4.535 kg
- Maximum gewicht: 5.774.48 kg
- Motor: 1 × Pratt & Whitney R-2800-59B met 2 rijen radiaal geplaatste cilinders, 2.600 hp (1.938 kW)
- Prestaties:
- Maximum snelheid: 713 km/h op 8.839 m
- Actieradius: 2.900 km
- Maximum hoogte: 13.100 m
- Bewapening:
- 8 × .50 inch (12.7 mm) M2 Browning machinegeweren (3400 patronen totaal)
- Bommen: maximaal 1.134 kg